Od zabawy do programowania


19 września 2017

Od września 2017 roku uczniowie szkoły podstawowej biorą udział w innowacji pedagogicznej pt.: „Od zabawy do programowania”. Wprowadzenie innowacji wiąże się z zakupionymi do nauki programowania zestawami edukacyjnymi o nazwie mBot. Jest to wielofunkcyjny robot zaprojektowany zarówno w celu bawienia dzieci, jak i uczenia ich podstaw programowania, elektroniki oraz robotyki. Kontrolę nad nim zapewnia oprogramowanie graficzne mBlock oparte na rozwiązaniach znanych z wizualnego i intuicyjnego języka programowania Scratch 2.0.
Dzięki wprowadzeniu takich zajęć uczniowie mają możliwość rozwijania swoich praktycznych umiejętności programistycznych, poszerzenia wiedzy, wzbogacenia warsztatu pracy, radości tworzenia. Uczeń, nawet ten najmłodszy, po zakończeniu zajęć z robotami osiąga sukces, jest zadowolony i dumny. Zajęcia mają na celu pokazanie, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywa umiejętność programowania. Dzisiejszy świat stawia przez małymi odkrywcami wiele zadań, a roboty wkraczają w nasze życie już na wszystkich płaszczyznach.

Umiejętność programowania przynosi wiele korzyści uczniom niepełnosprawnym intelektualnie. Wyposaża ich w ważne umiejętności życiowe takie jak planowanie, przewidywanie tego co się wydarzy, wdraża do samooceny, poza tym rozwija kompetencje społeczne, uczy zasad dobrej współpracy, efektywnego rozwiązywania zadań w grupie. Są to kompetencje potrzebne w dorosłym życiu i chętnie widziane na rynku pracy. Wielu naszych uczniów zmaga się z zaniżonym poczuciem własnej wartości, kodowanie buduje zaufanie do własnych możliwości uczenia się i tworzenia. Poza tym uczniowie trenują logiczne myślenie, ćwiczą umiejętność wytrwałego dążenia do celu, korygowania błędnych decyzji oraz cierpliwość.

Autorem i realizatorem innowacji jest p. Iwona Nowakowska.