Po długich oczekiwaniach znów wyruszyliśmy na wycieczkę, tym razem do sąsiadującej z Polską Litwy. Organizując tę wyprawę przyświecał nam cel wyrabiania oraz kształtowania patriotycznych postaw poprzez podróżowanie śladami sławnych Polaków patriotów: Józefa Piłsudskiego, Adama Mickiewicza, jak również poznanie Litwy, jej tradycji, zabytków kultury, tak bardzo zakorzenionej w historii naszego kraju oraz słynącej w całej Europie przyrody. Na szlaku podróży towarzyszyli nam: przewielebny ojciec Jan Poteralski – podprzeor Jasnej Góry oraz Pan ppłk Roman Betnarski – komandos, przyjaciel naszej szkoły.
Naszą podróż po litewskiej ziemi rozpoczęliśmy w Wilnie od Mszy Świętej przed cudownym obrazem Matki Bożej Miłosierdzia, mieszczącym się w Ostrej Bramie. Obraz słynie z cudów, a i nas spotkała tutaj duchowa niespodzianka. Naszą Mszę bowiem celebrował, wspólnie z ojcem Janem, arcybiskup naszej diecezji Ks. Wacław Depo.

Po specjalnym błogosławieństwie wymienialiśmy wrażenia z nieoczekiwanego spotkania. I znów okazało się, że Matka Boża jest najlepsza reżyserką naszego życia.

Do kolejnego punktu naszej wyprawy udaliśmy się wspólnie z przewodniczka – panią Anią, był to Monastyr Św. Ducha, jedna z najstarszych cerkwi prawosławnych, wzniesiona w 1597 roku. Wystrój wnętrza Cerkwi jest niezwykle bogaty, zdobią ją liczne ikony, kamienny ikonostas oraz niezwykle ozdobne carskie wierzeje. Na środku świątyni pod baldachimem znajdują się relikwie męczenników: św. Jana, Antoniego i Eustachego.

Wilno to również ukochane miasto Adama Mickiewicza. Ekspozycję pamiątek związanych z osobą naszego wieszcza mogliśmy oglądać w muzeum jego imienia.

Spacer wśród wielu urokliwych wileńskich uliczek, gdzie każdy dom ma swoją niepowtarzalna historię dostarczył nam wielu wrażeń. Przeszliśmy uliczką Ostrobramską, Zamkową, Szklarzy, minęliśmy domy w których mieszkali: Ignacy Kraszewski, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, aż dotarliśmy do uliczki Literatów, jednej z najpiękniejszych w całym Wilnie. Od 2008 roku na tej ulicy upamiętnia się pisarzy, poetów wmurowując na ścianach domów ozdobne tabliczki na cześć twórców.

Ostatnim przystankiem w pierwszym dniu była zabytkowa dzielnica Wilna – Zarzecze oddzielona od miasta rzeką Wilejką. Uchodzi ona za jedna z najbardziej urokliwych części miasta. To ulubione miejsce bohemy artystycznej, nazwana także wileńskim Montmartre.

Zmęczeni wróciliśmy do hotelu na nocleg.