W naszej szkole prowadzona jest Innowacja pedagogiczna  „Animaloterapia – jako wspomaganie edukacji i wychowania”. Zwierzęta wpływają na ludzi w sposób uspokajający – kontakt z nimi obniża ciśnienie oraz spowalnia tempo tętna. Badaniami nad wpływem rybek akwariowych na człowieka zajmowano się na Uniwersytecie Pensylwańskim. Okazało się, że szczególnie korzystnie oddziaływają na człowieka czerwone rybki. Kontakt ze zwierzęciem przynosi radość i chęć do życia, stymuluje ruch  i aktywność, ułatwia nawiązywanie kontaktów towarzyskich, poprawia samopoczucie, zdrowie, odstresowuje, daje temat do rozmów, itd. Dzięki tak wszechstronnemu „działaniu” zwierząt animaloterapia coraz częściej wprowadzana jest do szkół, przedszkoli, ośrodków terapeutycznych, domów starców, więzień czy szpitali.
W Polsce tego typu działania nie są jeszcze tak powszechnie stosowane. Wszystko wskazuje jednak, że w najbliższych latach i u nas zwierzęta zawitają do w/w placówek, głównie dzięki różnego rodzaju grupom i fundacjom, które starają się rozpowszechniać animaloterapię. Należy dodać, że zajęcia z udziałem zwierząt są terapią uzupełniającą, wspomagającą.
Animaloterapia świetnie sprawdza się w przypadku dzieci chorych, pozwalając na poprawę stanu psychicznego i fizycznego. Należy jednak podkreślić fakt, iż zajęcia z udziałem zwierząt można, z powodzeniem, wykorzystywać do pracy z osobami zdrowymi.

Zapewnienie uczniom naszej szkoły możliwość bezpośredniego obcowania z fauną i florą akwarium słonowodnego daje im duże możliwości poprawienia umiejętności psychologicznych. Wpłynie korzystnie na oddziaływania motywacyjne, ucząc systematyczności i obowiązkowości. Wprowadzenie innowacji jest wspaniałym uzupełnieniem nauki z zakresu biologii i chemii.

Zapraszamy do obejrzenia  materiału przybliżającego tę innowację w naszej pracy:

ANIMALOTERAPIA

A oto kolekcja z naszego akwarium:

1a 2 3 4 5 6 7 8 9

W ramach animaloterapii przy użyciu zwierząt morskich prowadzimy koło chemiczne, biologiczne oraz relaksację. Poniżej zdjęcia z zajęć:

IMG_7691 IMG_7685 IMG_7683

DOGOTERAPIA

W naszej szkole prowadzona jest dogoterapia jako kolejna forma animaloterapii. Dogoterapia, zwana również kynoterapią, a zagranicą – Animal Asisted Therapy (AAT), to metoda wspomagania rehabilitacji i terapii, w której istotną rolę odgrywają specjalnie wyselekcjonowane i wyszkolone psy.

Korzyści z wykorzystania zwierząt w pracy terapeutycznej odkryto w pierwszej połowie XX wieku. Zauważono, że kontakt ze zwierzęciem ma dobroczynny wpływ na pacjentów, szczególnie na dzieci i osoby starsze: pozwala obniżyć poziom stresu i poczucie skrępowania, jak również poprawia koncentrację i motywację do wykonywania ćwiczeń.

IMG_7702 IMG_7704 IMG_7709  IMG_7713 IMG_7716 IMG_7717

HIPOTERAPIA

Wiedząc o ty, że zwierzęta mają dobroczynny wpływ na zdrowie i rozwój naszych uczniów – wprowadziliśmy również hipoterapię.

20150324_100216 20150324_10280720150324_10300320150324_105818 20150324_105958

A tak wyglądały nasze zajęcia z hipoterapii 27 października 2015 r.

SEB_08610001 SEB_08880003 SEB_09120006 SEB_09400009 SEB_09520010 SEB_09710014